Kecemerlangan Akademik Wahana Keizzahan

Sungguh pantas detik masa berlalu. Tanpa disedari, penulis telah pun berada disaat-saat akhir zaman mahasiswanya. Menunggu pula zaman yang lebih mencabar iaitu zaman berpencak di medan rakyat. Sudah pasti zaman akan datang ini mempunyai sejuta satu kelainan dengan zaman sebelumnya, kerana perbezaan dari sudut yang pelbagai dan memerlukan pengembelingan keringat yang tinggi, serta pendekatan dakwah yang variasi.

Persediaan dari sudut mental, fizikal, perancangan hidup, serta pelbagai lagi perlu dipersiap semapan yang mungkin untuk memastikan diri ini tidak tercicir dari medan perjuangan yang penuh mehnah ini. Sedikit gugup, gementar dan juga bercampur bimbang tak kala melihat ramai pimpinan kampus kecundang ghuyub entah kemana. Mereka yang dilihat sebelum ini sebagai 'rising star' atau aset penting perjuangan terpaksa dinafikan kerana penglibatan yang sangat tidak memuaskan.

Teringat penulis, ketika berada di tahun 2 & 3. Ramai senior yang sinis dan prujudis terhadap penulis, mengatakan penulis tidak memberikan komitmen yang baik dalam perjuangan kampus lantaran penulis sibuk dengan tugas pentarbiyyah di Matrikulasi. Kalau nak kata penulis tak buat kerja di kampus, nyatakan bukti agar sama-sama kita bermuhasabah. Tapi, yang popularis adalah cakap-cakap belakang. Walhal, masih ramai junior yang lain 'relaks' dan bersenang lenang tidak diberikan sebarang tugas. Kini, dimana wajah mereka di pentas perjuangan masyarakat. Penulis sempat survey, ternyata ramai antara mereka yang tidak berdaftar dimana-mana kawasan atau cawangan. Namun, penulis husnuzon....dan masih bersahabat dengan mana-mana pihak yang ingin bersahabat. Bukan kerja penulis inginkan kekeruhan dalam silaturrahim. Kesempatan yang ada, penulis memohon maaf atas ketidakpuashatian kalian yang berkhaitan sepanjang kita bersama-sama melawan terjahan dikampus. kekeruhan yang telah berlaku, kita anggap sebagai skim mematangkan lagi diri dalam dunia perjuangan.


Kecermelangan Akademik.


Entrie pada kali ini, penulis ingin mengajak pembaca sekalian untuk sama-sama kita renung kepentingan scroll yang bakal menjadi milik mahasiswa yang berjaya menamatkan pengajian di menara gading. segulung ijazah membawa makna yang sangat besar dimata masyarakat. Dan, Fenomena yang berlaku kini begitu menggamit kehadiran du’at yang benar mampu menguasai segenap aspek ilmu pengetahuan. Penguasaan ini sebenarnya bukan sahaja tertumpu kepada ilmu-ilmu berbentuk turathi malahan juga penguasaan ilmu-ilmu berbentuk semasa dan moden. Masyarakat kini yang hidup di zaman serba moden dengan gelodakan pelbagai ideologi dan fahaman telah meletakkan akademik sebagai kayu ukur ketinggian ilmu setiap individu. Individu yang mempunyai pencapaian cemerlang dalam akademik akan diiktiraf sebagai pemimpin dan ayam tambatan masyarakat sebaliknya individu yang tidak memiliki kejayaan akademik sudah pasti dipinggirkan dan tidak dipandang sebagai golongan yang mampu membawa sinar buat masa depan masyarakat di alam yang serba maju.

Seorang hukama’ ada menyatakan :-

“Orang yang tidak mempunyai sesuatu tidak akan akan mampu memberi sesuatu”.


Situasi ini biarpun disanggah oleh kebanyakan penuntut ilmu namun kefahaman kurang tepat ini sudah sebati dan berakar umbi dalam pemikiran masyarakat moden hari ini yang akhirnya menuntut kepada setiap da’ie berusaha keras mendapatkannya sebagai aset dan wasilah survival dakwah yang makin mencabar. Bukti jelas tokoh-tokoh akademik ini telah diutamakan dapat dilihat melalui senario pilihanraya tanahair yang masih terasa bahangnya apabila kebanyakan calon yang bertanding dan menjadi pilihan utama kepemimpinan setiap parti adalah golongan akademik tidak kira sama ada di pihak kerajaan mahupun pembangkang. Mengenai soal kepimpinan ini Saidana Umar r.a. telahpun berpesan :

“Bertafaquhlah sebelum kamu menjadi pimpinan”.

Bukan sekadar itu malahan hampir kesemua bidang kerjaya di tanahair telah meletakkan pencapaian akademik sebagai perkara utama kelayakan selain pengalaman dan kepetahan berkata-kata dalam sebilangan bahasa.

Selamat Bergraduasi Mohd Dzulhuzmi Nasruddin!!!!

0 comments:

Post a Comment